onsdag 1 april 2009

skrivövning 1 april. Ett aprilskämt jag gick på

Tidigt i morse. På väg till jobbet. Massa ljud. Tåget som ibland gnisslar. En del pratar högt, ingen tanke på att vissa vill sova. Andra sover. Någon snarkar högt. Lukterna i tågvagnen är allt annat än angenäma. Själv satt jag först och läste, Parfymen. Men ögonen gick i kors av trötthet, så jag gav upp det och lutade mig bakåt. Blundade.

Pling, plong.
- God morgon allihop. Meddelande från lokföraren.
- Eftersom det är så mycket folk på tåget, så stannar vi inte i Lund. Utan vi åker direkt till Malmö.

Det blev helt tyst i vagnen.
Va, tänker jag. Fan, hur kommer jag till jobbet nu? Tankarna hinner börja med någon form av nödlösning. Så plötsligt kommer jag på.

Folk i vagnen börjar skratta samtidigt.

Pling, plong.
- Ja, eftersom det idag är den första april, så kommer vi såklart stanna i Lund som vanligt.

Ha, ha, vilken lustigkurre. Fast det är klart. Det hade varit rätt skönt att komma senare till jobbet.

2 kommentarer: